sâmbătă, 8 decembrie 2012

Subiect pentru Olimpiada [ romana ] - By Diia .

M-am gandit ca poate unii ar vrea niste subiecte ca sa le lucreze sau doar ca sa vada , macar , dificultatea unei Olimpiade .
Subiectele le am de la doamna profesoara de limba romana !

P.S. : Timeea nu poate posta un timp , deoarece are o problema cu internetul :( .

Uitati un subiect din 2010 !







OLIMPIADA DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
Clasa a V-a
Etapa locală, 28 noiembrie 2010

       Toate subiectele sunt obligatorii.
       Timpul efectiv de lucru este de 2 ore
I. Citeşte cu atenţie textul dat:

„A vrut Dumnezeu să scrie
Şi nici nu era hârtie.
N-avea niciun fel de scule
Şi nici litere destule.
C-un crâmpei de alfabet
Mergea scrisul foarte-ncet.

N-aş vrea nici atât să-l supăr
Cât piperul de ienupăr,
Dar o să vă spui ceva:
Nici carte nu prea ştia.
Orişice învăţăcel
Ştie mult mai mult ca el.
El, care făcuse toate,
Nu avea certificate.
Câtu-i Dumnezeu de mare
N-are trei clase primare.
La citit se-mpiedică,
Nu ştie-aritmetică.

Ştie-atât: numai să facă.
Ia oleacă, pune-oleacă.
Face oameni şi lumină
Din puţin scuipat cu tină,
Şi dintr-un aluat mai lung
Scoate luna ca din strung.”

(ABECE, Tudor Arghezi)


Dicţionar:
CRÂMPÉI, crâmpeie, s. n. Parte ruptă, desprinsă sau rămasă din ceva; bucată, porţiune, fărâmă. Fragment, frântură.
IENÚPĂR, ienuperi, s. m. Arbust răşinos, foarte ramificat, cu frunzele totdeauna verzi, în formă de ace, şi cu fructele de culoare neagră-albăstruie; jneapăn.
Fragmentul selectat din opera lui Tudor Arghezi este mărturia dragostei, respectului şi pioşeniei autorului.
Sarcina ta de lucru este să elaborezi o compunere de  o pagină, care să facă trimitere la creatorul  Universului, precum şi la legătura ta cu acesta,  în care, pornind de la experienţele personale, să construieşti imaginea Divinităţii devenită astfel, personaj literar.
Pentru a convinge în privinţa temeiniciei cunoştinţelor tale şi a deosebitei sensibilităţi care te caracterizează, va trebui să îmbini cele trei moduri de expunere: descrierea, naraţiunea şi dialogul şi să foloseşti mijloacele artistice pe care le-ai învăţat.
Atenţie! Compunerea ta trebuie să fie originală; inspirarea fie din textul integral din care am extras fragmentul sau din altă operă cu temă asemănătoare nu trebuie să se regăsească într-o lucrare de la olimpiadă!
Total punctaj pentru subiectul I – 20 de puncte

II. Acum, să presupunem că textul creat de tine este supus interpretării, aşa cum ai observat că procedează profesorul  la orele de limba şi literatura română. Prin urmare, într-o compunere de o pagină, realizează portretul sumar al personajului literar creat de tine –Dumnezeu. În compunerea ta, vei avea în vedere următoarele repere:
-conturarea portretului fizic al personajului ……..…………………………………………………………..8 p.
-realizarea portretului moral al personajului …………………………………………………………...…....10 p.
-selectarea unor fragmente din textul creat de tine, pentru argumentarea ideilor afirmate ……………....…..4 p. 
-valoarea expresivă a figurilor de stil învăţate în construirea personajului ………………………………..... 8 p.
Total pentru subiectul al II-lea 30 de puncte

III. Având ca text-suport fragmentul citat din opera lui Tudor Arghezi, realizează următoarele sarcini de lucru:
1.Explică, folosind sinonime, sensul pe care îl au, în contextul dat, următoarele cuvinte: scule, certificate, făcuse,  mare. ……………………………………………………………………………………………….... 4 p.
2.Alcătuieşte, cu fiecare sinonim de la sarcina de lucru numărul 1, câte o propoziţie dezvoltată……………. 4 p.
3.Selectează una dintre propoziţiile scrise ca răspuns la sarcina de lucru nr. 2 şi transform-o în propoziţie simplă …………………………………………………………………………………………………........................ 4 p.
4.Precizează ce parte de propoziţie este cuvântul subliniat din structura ,,Scoate luna ca din strung..........…4 p.
5.Transcrie din text patru verbe la moduri şi timpuri diferite. Precizează modul şi timpul verbului. ..………. 4 p.
Total pentru subiectul al III-lea: 20 puncte
20 de puncte vei primi dacă întreaga lucrare va îndeplini următoarele condiţii:
1. Respectă convenţiile  tipului de text  (1p)
2. Textul este aşezat corect în pagină (1p)
            3. Textul este coerent prin logica şi claritatea enunţurilor, adecvarea conţinutului la cerinţe, registrul de comunicare şi stilul adecvat conţinutului (8 p.)
            4. Exprimarea scrisă va fi de calitate prin corectitudine, ortografie, punctuaţie (10p.)
10 puncte se acordă din oficiu
Punctaj maxim: 100 de puncte






Un comentariu: