Subiectele le am de la doamna profesoara de limba romana !
P.S. : Timeea nu poate posta un timp , deoarece are o problema cu internetul :( .
Uitati un subiect din 2010 !
OLIMPIADA DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
Clasa a V-a
Etapa locală, 28 noiembrie 2010
● Toate subiectele sunt
obligatorii.
● Timpul efectiv de lucru este
de 2 ore
I. Citeşte cu atenţie textul dat:
„A vrut Dumnezeu să scrie
Şi nici nu era hârtie.
N-avea niciun fel de scule
Şi nici litere destule.
C-un crâmpei de alfabet
Mergea scrisul foarte-ncet.
N-aş vrea nici atât să-l supăr
Cât piperul de ienupăr,
Dar o să vă spui ceva:
Nici carte nu prea ştia.
Orişice învăţăcel
Ştie mult mai mult ca el.
El, care făcuse toate,
Nu avea certificate.
Câtu-i Dumnezeu de mare
N-are trei clase primare.
La citit se-mpiedică,
Nu ştie-aritmetică.
Ştie-atât: numai să facă.
Ia oleacă, pune-oleacă.
Face oameni şi lumină
Din puţin scuipat cu tină,
Şi dintr-un aluat mai lung
Scoate luna ca din strung.”
Şi nici nu era hârtie.
N-avea niciun fel de scule
Şi nici litere destule.
C-un crâmpei de alfabet
Mergea scrisul foarte-ncet.
N-aş vrea nici atât să-l supăr
Cât piperul de ienupăr,
Dar o să vă spui ceva:
Nici carte nu prea ştia.
Orişice învăţăcel
Ştie mult mai mult ca el.
El, care făcuse toate,
Nu avea certificate.
Câtu-i Dumnezeu de mare
N-are trei clase primare.
La citit se-mpiedică,
Nu ştie-aritmetică.
Ştie-atât: numai să facă.
Ia oleacă, pune-oleacă.
Face oameni şi lumină
Din puţin scuipat cu tină,
Şi dintr-un aluat mai lung
Scoate luna ca din strung.”
(ABECE, Tudor Arghezi)
Dicţionar:
CRÂMPÉI, crâmpeie, s. n. Parte
ruptă, desprinsă sau rămasă din ceva; bucată, porţiune, fărâmă. Fragment,
frântură.
IENÚPĂR, ienuperi, s. m. Arbust
răşinos, foarte ramificat, cu frunzele totdeauna verzi, în formă de ace, şi cu
fructele de culoare neagră-albăstruie; jneapăn.
Fragmentul selectat din opera lui Tudor Arghezi este
mărturia dragostei, respectului şi pioşeniei autorului.
Sarcina ta de lucru este să elaborezi o compunere de o pagină, care să facă trimitere la
creatorul Universului, precum şi la
legătura ta cu acesta, în care, pornind
de la experienţele personale, să construieşti imaginea Divinităţii devenită
astfel, personaj literar.
Pentru a convinge în privinţa temeiniciei
cunoştinţelor tale şi a deosebitei sensibilităţi care te caracterizează, va
trebui să îmbini cele trei moduri de expunere: descrierea, naraţiunea şi dialogul şi să foloseşti mijloacele artistice pe care le-ai
învăţat.
Atenţie! Compunerea ta trebuie să fie originală;
inspirarea fie din textul integral din care am extras fragmentul sau din altă
operă cu temă asemănătoare nu trebuie să se regăsească într-o lucrare de la
olimpiadă!
Total punctaj pentru subiectul I – 20
de puncte
II. Acum, să presupunem că textul creat de tine
este supus interpretării, aşa cum ai observat că procedează profesorul la orele de limba şi literatura română. Prin
urmare, într-o compunere de o pagină,
realizează portretul sumar al
personajului literar creat de
tine –Dumnezeu. În compunerea ta, vei avea în vedere următoarele repere:
-conturarea portretului
fizic al personajului ……..…………………………………………………………..8 p.
-realizarea portretului moral al
personajului …………………………………………………………...…....10 p.
-selectarea unor fragmente din textul creat de
tine, pentru argumentarea ideilor afirmate ……………....…..4 p.
-valoarea expresivă a figurilor de stil învăţate
în construirea personajului ………………………………..... 8 p.
Total
pentru subiectul al II-lea 30 de puncte
III. Având ca text-suport fragmentul citat din opera lui Tudor Arghezi, realizează următoarele sarcini de lucru:
1.Explică, folosind sinonime, sensul pe care îl
au, în contextul dat, următoarele cuvinte: scule, certificate, făcuse, mare. ………………………………………………………………………………………………....
4 p.
2.Alcătuieşte, cu fiecare sinonim de la sarcina de
lucru numărul 1, câte o propoziţie dezvoltată……………. 4 p.
3.Selectează una dintre propoziţiile scrise ca
răspuns la sarcina de lucru nr. 2 şi transform-o în propoziţie simplă
…………………………………………………………………………………………………........................ 4 p.
4.Precizează ce parte de propoziţie este cuvântul
subliniat din structura ,,Scoate luna
ca din strung”..........…4 p.
5.Transcrie
din text patru verbe la moduri şi timpuri diferite. Precizează modul şi timpul
verbului. ..………. 4 p.
Total
pentru subiectul al III-lea: 20 puncte
20 de
puncte vei primi dacă întreaga lucrare va îndeplini următoarele condiţii:
1. Respectă
convenţiile tipului de text (1p)
2. Textul este
aşezat corect în pagină (1p)
3. Textul este coerent prin logica şi claritatea enunţurilor,
adecvarea conţinutului la cerinţe, registrul de comunicare şi stilul adecvat
conţinutului (8 p.)
4. Exprimarea scrisă va fi de calitate prin corectitudine, ortografie,
punctuaţie (10p.)
10
puncte se acordă din oficiu
Punctaj maxim: 100 de puncte
Bine ca la-i pus pe blog!
RăspundețiȘtergere